Door een abonnement met gratis telefoon af te sluiten kan je een BKR registratie krijgen. Dit komt omdat er per 1 mei 2017 nieuwe regels zijn.
Abonnement met gratis toestel een lening
Het feit dat een telefoon met gratis telefoon een lening is komt door een rechtzaak die veel eerder was aangespannen. Dit ging over het feit dat een consument een lange tijd teveel betaalde voor het abonnement. De consument in kwestie had een abonnement afgesloten met een gratis toestel, na 24 maanden bleven de maandelijkse kosten hetzelfde. Dit was volgens de consument niet de bedoeling omdat de telefoon al afbetaald was.
Veranderingen 1 mei 2017
De Hoge Raad van Nederland heeft bepaald dat een abonnement met een gratis telefoon een lening is. Dit komt omdat je de telefoon in een periode van 12 of 24 maanden afbetaald. Doordat een abonnement met gratis telefoon een lening is moeten providers aan speciale regels voldoen. Een voorbeeld hiervan is dat er duidelijk op de website een afbeelding met ‘Geld lenen kost geld’ moet komen te staan. Daarnaast moeten providers in enkele gevallen ook aan de consument vragen wat de inkomsten en vaste uitgaven zijn elke maand.
Geen BKR registratie
Het effect van een BKR registratie betekend dat als je een nieuwe hypotheek wilt afsluiten je minder kan lenen. Dit is vervelend als je een huis wilt kopen en je dus minder kan lenen. Uiteraard krijg je niet standaard een BKR registratie bij een telefoon abonnement. Als de waarde van afbetaling boven de 250 euro is, dan krijg je een BKR registratie.
Bijvoorbeeld, een telefoon kost 600 euro. Ik betaal 300 euro voor de telefoon bij het afsluiten van het contract, dan moet er nog 300 euro in 24 maanden afbetaald worden. In dit geval krijg ik een BKR registratie omdat er meer dan 250 euro over 24 maanden wordt afbetaald. Als er in hetzelfde voorbeeld de afbetaling minder is dan 250 euro dan krijg je geen BKR registratie.